سئو تکنیکال بهینهسازی فنی سایت برای گوگل!

سئو تکنیکال چیست؛ چک لیست کامل سئوی فنی در سال ۲۰۲۳ یکتانت

در نتیجه، این کار باعث می شود تا تعامل کاربر با سایت شما کمتر شده که در نهایت با افت رتبه و تنبیه آن توسط گوگل همراه می گردد. لایه سوکت­های امن یا (SSL) یک پروتکل امنیتی است که برای ایجاد پیوندهای رمزگذاری شده بین وب سرور و مرورگر ایجاد شده­است. SSLها اغلب در سایت هایی وجود دارند که شامل دریافت و ذخیره اطلاعات شخصی شما مانند خرید کارت اعتباری است. موتورهای جستجوی بزرگ اخیراً یک سیستم اطلاع رسانی را برای هشدار به کاربران در مورد ورود به سایت­های بدون SSL پیاده سازی کرده­اند. استفاده از SSL سایت می­تواند اطمینان حاصل کند که موتورهای جستجو کاربران را از صفحه وب شما هدایت نمی­کنند و می­تواند به حفظ رتبه بندی نتایج جستجوی شما کمک کند. به منظور اعمال SSL در صفحات وب خود، می­توانید یک گواهی امنیتی در دامنه وب سایت خود نصب کنید و وب سایت خود را به HTTPS منتقل کنید.

«قابلیت خزش یا کراول شدن» (Crawlability) از اصول استراتژی سئو تکنیکال است. ربات‌های موتورهای جستجو صفحات شما را کراول می‌کنند تا درباره محتوای وب‌سایت، اطلاعات کسب کنند. اگر هر مانعی باعث توقف و بلاک شدن خزش توسط بات‌ها شود، ربات‌ها نمی‌توانند اطلاعات صفحات شما را «ایندکس یا نمایه‌گذاری» (Index) کنند یا به آن‌ها رتبه بدهند. در این مقاله از سایت کلاسیتو، به بررسی سئو تکنیکال و اهمیت آن در بهینه‌سازی وبسایت‌ها می‌پردازیم. با استفاده از تکنیک‌های سئو تکنیکال، می‌توانید تجربه کاربری بهتری را برای بازدیدکنندگان خود فراهم کنید و همزمان رتبه سایت خود را در نتایج جستجو بهبود ببخشید. اهمیت سئوی تکنیکال چیست؟ سئو تکنیکال یا سئو فنی، به بهینه‌سازی جنبه‌های فنی وب‌سایت شما برای بهبود رتبه‌بندی در موتورهای جستجو می‌پردازد.

موتورهای جستجو نیز به وب‌سایت‌هایی که از HTTPS استفاده می‌کنند، امتیاز بیشتری می‌دهند. سئو مخفف عبارت "بهینه‌سازی موتورهای جستجو" است که به مجموعه‌ای از استراتژی‌ها و روش‌ها برای بهبود دیده‌شدن سایت در نتایج جستجو اشاره دارد. با گسترش استفاده از اسپیکرهای هوشمند و مساعدت‌های صوتی، جستجوی صوتی به عنوان یک عامل مهم در سئو تکنیکال شناخته می‌شود. بهینه‌سازی محتوا برای جستجوی صوتی می‌تواند تأثیر بزرگی بر روی رتبه‌بندی وبسایت‌ها داشته باشد. URL‌های کوتاه و توصیفی هم‌چنین باعث جذب کاربران و موتورهای جستجو می‌شوند. نقشه سایت XML فهرستی از تمام صفحات وب سایت را به موتورهای جستجو ارائه می دهد و به آنها کمک می کند تا صفحات جدید را سریعتر ایندکس کنند.

خوشبختانه با استفاده از تگ‌های «کنونیکال» (Canonical) می‌توانید این مشکل را رفع کنید. در واقع سئو فنی بخشی از سئو داخلی است که با بهبود عناصر وب سایت شما، به کسب رتبه بهتر در SERP کمک می‌کند. یعنی آنچه در Technical SEO بهینه سازی می‌شود، دقیقاً برخلاف سئوی خارج از صفحه است که روی عناصر خارج از وب سایت تمرکز دارد. سئو تکنیکال (Technical SEO) یکی از مهم ترین بخش های بهینه سازی وب سایت است که بدون اجرای صحیح آن، موفقیت در سئو ممکن نیست. با پیاده سازی نکات ذکر شده در این مقاله و استفاده از ابزارهای مناسب، می توانید ساختار فنی وب سایت خود را بهبود بخشید و جایگاه بهتری در نتایج جستجو کسب کنید.

یکی کارهایی که می‌توانید برای ایمن‌سازی سایت خود انجام دهید، استفاده از پروتکل HTTPS است. گوگل روی اطلاعات و حریم خصوصی کاربران خود مثل رمزهای عبور و اطلاعات حساب و تماس، بسیار حساس است. گوگل سعی می‌کند از طریق سرچ کنسول، با شما صحبت کند؛ بنابراین بهتر است با انواع گزارش‌های این ابزار ارزشمند آشنا باشید. برای آشنایی با این گزارش‌ها، پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «سرچ کنسول چیست (راهنمایی برای تازه‌کارها)» را مطالعه کنید. در هر دو حالت، اگر صفحات ایندکس‌نشده‌ای دارید که باید ایندکس شوند، کافی است برچسب noindex یا یا خطاهایی را که گوگل گفته، رفع کنید و دوباره از او بخواهید که صفحه را ایندکس کند. با قراردادن این کد به تمام موتورهای جست‌وجو می‌گویید که ربات آن‌ها اجازه ندارند وارد پوشهٔ «Photos» شوند.

کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. استفاده از تبلیغات هدفمند راهی مناسب برای بک‌لینک گرفتن است و رتبه سایت شما را در گوگل و موتورهای جستجوی دیگر بهبود می‌بخشد. پلتفرم‌های مشهوری مانند گوگل و فیسبوک، امکان استفاده از این نوع تبلیغات را برای کاربران خود فراهم می‌کنند. قرار گرفتن در بخش «Featured Snippet» نیز مانند ریچ ریزالت لینک صفحات را در بالای نتایج جستجو نشان می‌دهد، اما به اسکیماها ارتباطی ندارد.

وب سایتی که به صورت صحیح سئو تکنیکال را انجام داده باشد، مشکلی در روند خزش سایت خود مشاهده نخواهد کرد. تمام صفحات سایت به صورت پیوسته و در مدت زمان چند ساعت تا چند روز ایندکس شده و در گوگل نمایش داده می شوند. یکی دیگر از مراحل بررسی سئو تکنیکال سایت، بررسی وضعیت ایندکس محتوای منتشر شده است. کافی است چند روز وضعیت ایندکس شدن محتوای منتشر شده را زیر نظر داشته باشید. در غیر این صورت ممکن است گوگل تصمیم به ایندکس نکردن آن گرفته باشد یا این که از تگ noindex در فایل robots.txt استفاده کرده باشید.

نقشه سایت یا sitemap یکی دیگر از اقدامات مهم سئو تکنیکال است که بصورت یک فایل شامل کدهای XML است. در این فایل آدرس تمام صفحات سایت قرار میگیرد و مانند یک نقشه عمل میکند، و به موتورهای جستجو کمک میکند تا راحت تر به صفحات مختلف سایت دسترسی داشته باشند و سریعتر آنها را ایندکس کنند. اسکیما کدها تاثیر بسیار زیادی در سئو تکنیکال سایت دارد و با اطلاعات مهمی که در اختیار موتورهای جستجو قرار میدهد، کمک میکند تا آنها راحت تر داده های یک صفحه را درک کنند. استراکچردیتاها باعث افزایش نرخ کلیک و ترافیک سایت می‌شود و اعتبار شما را نزد موتورهای جستجوگر افزایش می‌دهد. یک وب‌سایت با ساختار مناسب به کراولرها کمک می‌کنند تا بتوانند به راحتی تمام صفحات موجود در سایت را بررسی و کراول کنند.

این تگ نوعی کد HTML است که برای تعیین زبان و جغرافیا یا لوکیشن هدف سایت استفاده می‌شود و به گوگل کمک می‌کند تا نسخه‌هایی از صفحات مرتبط به زبان و کشور کاربران را در نتایح جست‌وجو به آن‌ها بدهد. این فایل مثل یک نقشهٔ راه برای ربات‌های گوگل است که به آن‌ها کمک می‌کند در تمام صفحات بچرخند و هیچ محتوای مهمی را از دست ندهند. با آن به گوگل (و البته کاربران) می‌فهمانید که ‌محتوای شما استانداردهای لازم را برای رسیدن به جایگاه بالا را دارد. سئوی تکنیکال (Technical SEO) به‌معنای بهینه‌سازی بخش‌های فنی سایت برای کسب رتبهٔ بهتر در نتایج جست‌وجو است. در این جلسه کلیات سئوی تکنیکال و اهمیت آن شرح داده شد و همچنین با کراول کردن سایت آشنا شدید.

هنگام انتقال یا حذف صفحات، اجرای ریدایرکت‌های صحیح (ریدایرکت 301) برای حفظ ارزش سئوی صفحات و جلوگیری از وجود لینک‌های خراب ضروری است. به همین دلیل، بهتر است از پلتفرمی برای رپورتاژ آگهی استفاده کنید که متن‌های مناسب را با رعایت نکات لازم، با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه و در سریع‌ترین زمان ممکن تولید و منتشر کند. علاوه بر این، نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات به شما کمک خواهد کرد. بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» به شما این امکان را می‌دهد که کسب‌وکار خود را به دیگران معرفی کنید. علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد. از آن‌جایی که هر خطای HTTP منحصربه‌فرد است و راه‌حل خاص خودش را دارد، بهتر است با این خطاها و طرز رفع آن‌ها آشنا شوید.

برای مثال، نوشتن توضیحات متا و عنوان صفحه به افزایش نرخ کلیک کمک می‌کند. توجه به بعضی از معیارهای فنی نیز می‌تواند در افزایش نرخ کلیک نقش داشته باشد. به طور معمول موتورهای جستجو هنگام کراول کردن وب‌سایت ردپایی از خودشان در فایل Log به جا می‌گذارند. بنابراین از طریق این فایل‌ها می‌توانید متوجه شوید که چه محتوایی در چه ساعتی کراول شده است. این اطلاعات به شما در بررسی بودجه محتوا و موانع احتمالی ایندکس شدن توسط ربات‌های مختلف کمک می‌کند.

این لینک‌ها معمولا در بخش بالایی صفحه‌های مختلف یک سایت، مانند صفحه محصول، نمایش داده شده و دقیقا مشخص می‌کنند که برای نمایش صفحه‌ای که کاربر در آن است، روی چند یا چه دسته‌بندی‌هایی کلیک کرده است. مطابق با تغییرات سال‌های اخیر در الگوریتم‌های گوگل، بردکرامب‌ها حالا مستقیما روی SEO اثرگذار هستند و حتی گزارشی مخصوص در مورد داده‌های ساختار یافته در سرچ کنسول نیز دارند. این داده‌ها به اندازه‌ای اهمیت دارند که گوگل، آنها را در نتایج جستجو نیز نشان داده و از آنها برای مدیریت هرچه بهتر اطلاعات استفاده می‌کند. این موارد تنها بخشی از فعالیت‌های سئو تکنیکال هستند و انجام آنها به بهبود عملکرد سایت در نتایج موتورهای جستجو و تجربه کاربری بهتر کمک می‌کند. در واقع، سئو تکنیکال قبل از هر چیز به موتور جستجو کمک می‌کند که بتواند به راحتی تمام صفحات سایت شما را بخزد و ایندکس کند.

با بهینه‌سازی تکنیکال سایت، موتورهای جستجو می‌توانند صفحات سایت شما را سریع‌تر و موثرتر پیدا و ایندکس کنند، که به بهبود رتبه‌بندی در نتایج جستجو منجر می‌شود. کاربران احتمالاً، وب سایتی را که بارگذاری آن خیلی طول می­کشد، رها می کنند. اطمینان از اینکه زمان بارگذاری وب سایت شما برای کاربران شما مناسب است، ممکن است زمان صرف تعامل با محتوای شما را افزایش دهد و رتبه نتایج جستجوی شما را بهبود بخشد. علاوه بر این، موتورهای جستجوی اصلی اکنون سرعت بارگذاری را به عنوان معیاری برای رتبه بندی نتایج تجزیه و تحلیل می کنند. برای کاهش زمان بارگذاری سایت خود، فشرده سازی تصاویر بزرگ و فایل­های غنی را به محتوای کوچک­تر و قابل مدیریت­تر در نظر بگیرید. همچنین می‌توانید کش مرورگر، پیاده‌سازی یک شبکه تحویل محتوا و حذف اسکریپت‌ها و فایل‌های استفاده نشده را برای بهبود زمان بارگذاری سایت و افزایش سرعت سایت خود در نظر بگیرید.

اگر سایت شما وردپرسی است با نصب کردن افزونه رنک مث یا یوست سئو میتوانید این منو را در صفحات سایت خود ایجاد کنید. سئو تکنیکال سایت هم به این صورت است و برای دسترسی آسان خرنده های گوگل باید نکات سئو فنی را بخوبی پیاده سازی کنید تا راحت تر بتوانند به صفحات سایت دسترسی داشته باشند. بنابراین همگامی تولید محتوا و رعایت سئو تکنیکال برای بدست آوردن سریع‌ترین نتایج ضروری است. با این حال، برای پیگیری رتبه‌بندی‌ها و دیده شدن مرورهای هوش مصنوعی در نتایج جستجو برای کلیدواژه‌های مهم، می‌توانید از ابزارهای سئو استفاده کنید. این ابزارها به شما این امکان را می‌دهند که ببینید آیا برای کلیدواژه‌های خاص، AI Overviews در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود یا خیر و آیا سایت شما در آن‌ها رتبه دارد. با استفاده از این ابزارها، می‌توانید روند تغییرات مرور هوش مصنوعی را در طول زمان مشاهده کنید و تاثیر آن را بر روی دیدگاه‌های سایت خود اندازه‌ بگیرد.

در این بخش تلاش کردیم به صورت اجمالی با روش هایی که می توانید از طریق آنها برای بهبود سئو سایت خود اقدام کنید بپردازیم و شما را با مفهوم دقیق تر این نوع سئو آشنا کنیم. شما کاربران اکنون می توانید با دریافت مشاوره سئو از سایت SEOEDU، با بیش از 5 سال سابقه فعالیت در بهینه سازی سایت، از خدمات مجموعه ما برای ارتقا عملکرد فنی سایت خود استفاده کنید. سئو فنی یا سئو تکنیکال چیست؟ همانطور که در ابتدای صفحه راجع به این پرسش صحبت کردیم، سئو تکنیکال به معنای بهینه سازی یک وب سایت از جنبه فنی برای موتورهای جستجو است. معمولا بهینه سازی‌ها در بخش سئو تکنیکال مرتبط با مجموعه‌ای از کارها در پشت صحنه است که کاربر آنها را کمتر مشاهده می‌کند. هرچند برخی کارها از جمله بهینه سازی سرعت، افزودن برخی تگ‌ها و اِلمان‌ها می‌تواند برای کاربر تجربه کاربری بهتری را ایجاد کند.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در چک لیست سئو تکنیکال باید رعایت کنید واکنشگرایی یا ریسپانسیو بودن سایت‌تان است. حال اگر رتبه اول نتایج جستجو باشید اما سایت شما ریسپانیو نباشد، کاربر سایت را ترک کرده و به سراغ سایت دیگر می‌رود. بنابراین باید سعی کنید لینک‌های صفحه را با فاصله از هم درج کنید، فونت‌ها را به صورت خوانا انتخاب کنید و عرض محتوا را صفحه نمایش موبایل یکسان کنید. هر چقدر وب‌سایت شما در سئو تکنیکال نظیر ساختار سایت، بهینه بودن سایت برای نمایش در کامپیوتر و موبایل، سرعت بارگذاری سایت و… امتیاز بهتری از سمت گوگل بگیرد، شانس بیشتری برای رسیدن به صفحه اول خواهید داشت. بنابراین بهینه‌سازی فنی سایت یا سئو تکنیکال یکی از بخش‌های مهم سئو محسوب می‌شود.

فرض کنید شما در بهترین برج یک شهر در طبقه 20تم، یک رستوران شیک با امکانات فول دارید. بهترین و با کیفیت ترین غذاها را با مناسب ترین قیمت به مشتری ارائه میدهید. ولی این رستوران شما آسانسور ندارد و مشتریان برای مراجعه باید از پله‌ها استفاده کنند. خب چه اتفاقی می افتد؟ بله معلوم است، کمتر کسی پیدا میشود که 20 طبقه را بخواهد از پله‌ها بالا بیاید. در واقع شما برای دسترسی و راحتی مشتریان هیچ اقدامی انجام نداده‌اید و بدین ترتیب آنها را از دست می‌دهید. مجموعه گسترده و متنوعی از فایلهای صوتی رایگان در رادیو متمم ارائه شده که می‌توانید هر یک از آنها را دانلود کرده و گوش دهید.

لازم است با نگاهی استراتژیک، رابطهٔ بین هوش مصنوعی و سئو را بهتر درک کرده و روندهای حاکم بر این صنعت را عمیق‌تر تحلیل کنید. در مجموعه درس‌های SEO چیست در متمم می‌کوشیم مبانی کلی سئو، کاربردها و نکات کلیدی در آن را خدمت شما ارائه کنیم. بلکه نوعی نگرش به محیط وب و تولید محتوا و شکلی متفاوت از حضور در فضای آنلاین است. بسیاری از ارائه‌دهندگان میزبانی گواهی‌های SSL رایگان ارائه می‌دهند که این امر برای صاحبان وبسایت‌ها تسهیل‌کننده است. برای موفقیت در دنیای رقابتی سئو، توجه به جنبه های تکنیکال را به عنوان یک ضرورت در نظر بگیرید.

رویکردی بسیار بهتر از ارائه یک پیام آزاردهنده و کاربر برای شکستن پیام 404. ریدایرکت­‌ها نقش مهمی در زندگی صاحبان سایت، توسعه دهندگان و سئوکاران دارند. ابزار Ahrefs یکی از قدرتمندترین ابزارهای سئو است که در بخش‌های مختلف آن استفاده می‌شود. یکی از قابلیت‌های این ابزار این است که سایتتان را از نظر فنی بررسی می‌کند و گزارش‌های مربوط به آن را بر اساس اولویت ارائه می‌دهد. بسیاری از متخصصان این ابزار را در کنار Screaming Frog استفاده می‌کنند که نتیجه فوق‌العاده‌ای داشته باشد. در این صورت، گوگل هر کدام از آن‌ها را یک سایت جداگانه می‌شناسد و کپی بودن محتوای آن، منجر به کاهش رتبه سایتتان خواهد شد.

برای مثال، داده‌های ساختار یافته به ربات‌های جستجو می‌گویند که محتوای مدنظر یک «ویدیو» یا «محصول» یا «دستور تهیه غذا» است. یکی از عوامل اساسی که برای رتبه‌بندی وب سایت شما اهمیت دارد، سرعت وب سایت است. گوگل در تمام توصیه‌هایی که درباره بهینه سازی سئو دارد، مستقیماً به اهمیت سرعت اشاره می‌کند. همچنین مطالعات تخصصی نیز نشان می‌دهد که وب سایت‌های سریعتر، عملکرد بهتری نیز دارند. لینک از صفحه اصلی شما به صفحه «الف» اهمیت بیشتری نسبت به لینک یک پست وبلاگ به صفحه «الف» دارد. در کل، هرچه لینک به صفحه «الف» بیشتر باشد، آن صفحه برای موتورهای جستجو با اهمیت‌تر می‌شود.

سرعت بارگذاری سایت یکی از عوامل مهم در تجربه کاربری و همچنین رتبه‌بندی سایت در موتورهای جستجو است. کاربران امروزی انتظار دارند صفحات وب در چند ثانیه باز شوند و اگر سایت شما کند باشد، احتمالاً بازدیدکنندگان را از دست خواهید داد. سئو تکنیکال به بهینه‌سازی سرعت بارگذاری سایت کمک می‌کند، که این امر نه تنها تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد بلکه رتبه‌بندی شما را نیز تقویت می‌کند. موتورهای جستجو از الگوریتم‌های پیچیده‌ای برای ارزیابی و رتبه‌بندی سایت‌ها استفاده می‌کنند. سئو تکنیکال به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا سایت شما را بهتر ایندکس کنند و محتوای آن را به درستی بفهمند.

به همین دلیل، بهتر است نسخه دارای گواهی SSL وب‌سایت خود را به عنوان نسخه ترجیحی انتخاب کنید. «لایه اتصال امن» (Secure Sockets Layer | SSL) لایه‌ای برای محافظت بین وب سرور (نرم‌افزار مسئول انجام درخواست‌های آنلاین) و مرورگر ایجاد می‌کند و وب‌سایت شما را امن می‌سازد. با پیاده‌سازی SSL زمانی که کاربر، اطلاعاتی مانند اطلاعات حساب یا تماس خود را برای وب‌سایت شما می‌فرستد، احتمال هک شدن و افشا شدن این اطلاعات بسیار کاهش می‌یابد. اگر وب‌سایت شما در چند کشور با زبان‌های مختلف فعالیت داشته باشد، موتورهای جستجو برای درک کشور و زبان مقصد به کمی کمک نیاز خواهند داشت. اگر به موتورهای جستجو در درک تمایز زبان‌ها و کشورهای مختلف کمک کنید، محتوای وب‌سایت به زبان درست برای مخاطبان در هر منطقه جغرافیایی نمایش داده می‌شود.

به بیان ساده، کدی است که به موتورهای جستجو در نمایش اطلاعات مرتبط کمک می‌­کند. همان طور که قبلا در مقاله “سئو چیست” توضیح دادیم، سئو به سه بخش سئو داخلی، سئو خارجی و سئوی تکنیکال یا فنی تقسیم میشود. هر سایتی برای رسیدن به نتایج برتر گوگل و افزایش ترافیک سایت باید تمام نکات این سه بخش سئو را به صورت اصولی طبق قوانین و مقررات گوگل انجام دهد. در واقع سئوی تکنیکال هیچ ربطی به تولید محتوا و کیفیت آن ندارد و به زیر ساخت های فنی سایت مربوط میشود. سئو تکنیکال به مجموعه اقداماتی که انجام می‌دهیم تا ایندکس (index) کردن و کرول (crawl) کردن سایت برای موتورهای جستجو و گوگل آسان شود.

با استفاده از آن به راحتی می‌توانید از زبان نشانه‌گذاری استفاده کنید و کمک کنید تا گوگل و سایر موتروهای جستجو محتوای هر صفحه را بهتر درک کنند. استراکچر دیتا از طریق سایت Schema.org در دسترس کاربران قرار دارد و می‌توانید از افزونه وردپرس هم استفاده کنید. همان طور که گفتیم امروزه استفاده از تلفن های همراه برای جستجو در اینترنت چندین برابر شده است. وب سایتی که از فرمت AMP استفاده میکند در گوشی های موبایل عملکرد بهتری دارد و سریعتر لود میشود، که در نتیجه گوگل رتبه بالاتری به آنها میدهد. گوگل با ارائه فرمت AMP به کاربران موبایلی کمک کرده است تا سریعتر به خواسته هایشان برسند. خطاهای سرور همچنین می‌تواند بر تجربه کاربر تأثیر منفی بگذارد، زیرا بازدیدکنندگان ممکن است با لینک‌های شکسته یا صفحاتی روبرو شوند که به درستی لود نمی شوند.

یکی از ابزارهای مفید و کابردی که کمک زیادی به بررسی وضعیت صفحات سایت شما می‌کند، کنسول جستجوی گوگل یا همان google search console است. این ابزار نه تنها علت ایندکس نشدن صفحات را به شما نشان می‌دهد بلکه حتی می‌تواند نحوه پردازش صفحات ایندکس‌شده را هم به شما نشان بدهد. با این کار می‌توانید کل محتوای سایت‌تان را به‌طور کامل بررسی و رفع ایراد کنید. ساختار یا معماری سایت شما نحوه سازمان‌دهی همه صفحات سایت‌تان را نشان می‌دهد. حالا منظور ما از مسطح بودن ساختار یعنی اینکه صفحات سایت باید فقط در حد چند کلیک از همدیگر فاصله داشته باشند برخلاف ساختارهای عمیق که برخی از صفحات با فاصله زیادتری از صفحه اصلی قرار گرفته‌اند. فاصله کم صفحات، به گوگل کمک می‌کند تا راحت‌تر همه این صفحات را کراول کند.

سئو فنی در کنار سئو داخلی (On-page SEO) و سئو خارجی (Off-page SEO) جز مهم‌ترین بخش‌های بهینه سازی وب‌سایت محسوب می‌شود. بدون بهینه‌سازی فنی مناسب، موتورهای جستجو ممکن است نتوانند محتوای یک وب‌سایت را به طور مؤثر، خزش و ایندکس کنند. سئو تکنیکال به عنوان بخشی کلیدی از استراتژی سئو، نقش مهمی در بهبود رتبه‌بندی سایت در موتورهای جستجو ایفا می‌کند. با پیروی از چک‌لیست‌های سئو تکنیکال و بهینه‌سازی ساختار فنی سایت، می‌توانید سایت خود را برای موتورهای جستجو و کاربران بهتر بهینه‌سازی کنید و در نتیجه ترافیک بیشتری جذب نمایید. همچنین، توجه به سئو تکنیکال به شما کمک می‌کند تا مشکلات فنی سایت را شناسایی کرده و آن‌ها را برطرف کنید، که این امر به بهبود تجربه کاربری و ارتقای رتبه سایت شما در نتایج جستجو منجر خواهد شد. مشکلاتی مانند لینک‌های شکسته، محتوای تکراری، و خطاهای سرور می‌توانند به تجربه کاربری و رتبه‌بندی سایت آسیب برسانند.

سئو فنی یا Technical به فعالیت‌های مرتبط با بهبود ساختار سایت جهت افزایش سرعت و دسترسی ربات‌ها می‌پردازد. در این مقاله، به طور کامل به مفهوم سئو تکنیکال، اهمیت آن و چک لیستی از مراحل و اقداماتی که باید برای بهینه‌سازی سایت خود انجام دهید، پرداخته خواهد شد. به طور مثال به سادگی کافی است که حجم تصاویر به کار رفته در صفحات مختلف وبسایت خود را بررسی کرده و آن‌هایی که حجم بیشتر از 100 کیلوبایت دارند را حذف کرده و تصاویر فشرده با حجم پایین‌تر قرار دهید. همین اقدام کوچک، در نهایت باعث خواهدشد تا سرعت صفحات وب‌سایت شما بهینه شده و در شرایط بهتری قرار بگیرند. هر صفحه از وب‌سایت باید دارای نشانی اینترنتی متعارف باشد و با افزودن برچسب در نوشته‌ها و صفحات شما تعیین خواهدشد.

همان‌طور که گفتیم، «وقفه‌های زمانی یا تایم اوت سرور» (Server Timeouts) می‌توانند باعث بروز خطاهای HTTP شوند و در دسترسی کاربران و ربات‌ها به وب‌سایت، مانع ایجاد کنند. اگر متوجه شدید که سرور شما دچار مشکل شده، با استفاده از راه‌حل‌های موجود، این مشکلات را رفع کنید. این صفحه‌ها باید به شکلی سازمان‌دهی و مرتب شده باشند که موتورهای جستجو بتوانند آن‌ها را به راحتی پیدا کنند و بخوانند. در اینجا صحبت از ساختار وب‌سایت یا معماری اطلاعات وب‌سایت به میان می‌آید. برای مثال گوگل در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که گواهی SSL را به عنوان یکی از معیارهای رتبه‌بندی در نظر می‌گیرد.

مرورهای هوش مصنوعی یکی از جدیدترین قابلیت‌های جستجوی گوگل هستند که به کاربران پاسخ‌های خلاصه‌‌شده توسط هوش مصنوعی ارائه می‌دهند. این پاسخ‌ها دقیقاً در بالای نتایج جستجو (SERPs) نمایش داده می‌شوند و هدف آن‌ها ساده‌سازی فرآیند جستجو برای کاربران است. کلمه‌ی SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است که می‌توان آن را به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ترجمه کرد. البته خود سئو هم در فارسی بسیار رایج شده و حتی گاهی ترکیب‌های اضافی و توصیفی و عبارات فعلی (مانند بهبود سئو، سئو کردن، سئو سازی) را نیز با آن می‌سازند و به‌کار می‌برند. با این حال حتی سایت‌هایی که فوق‌العاده سازگار با موبایل هستند هم ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند و تا زمانی‌که کاربران وجود این مشکلات را به شما منعکس نکنند شاید تشخیص آن‌ها کمی سخت باشد.

حال که با فایل‌های log آشنا شدید،‌ بهتر است کاربرد آن در سئو را نیز بدانید. فایل log فایلی است که حاوی اطلاعاتی مانند درخواست‌های سرور،‌ زمان و مکان درخواست‌ها، آی دی کاربر و URL درخواست شده هستند. ریدایرکت 301 برای پردازش چند ثانیه زمان می‌برد و بر سرعت سایت شما تأثیر می‌گذارد. فشرده‌سازی اندازه تصاویر و همچنین فایل‌های CSS ، HTML و JavaScript را انجام دهید، بنابراین فضای کمتری اشغال می‌شود و سایت سریع‌تر بارگذاری می‌گردد. شما می‌توانید با مراجعه به محتوا بهترین هاست، جزئیات بیشتری در زمینه گواهینامه SSL (HTTPS) پی ببرید. روش یادگیری خود را با کلاسیتو تغییر دهید، با ابزارها و منابع پیشرفته‌ای که به شما کمک می‌کنند به اهداف خود برسید و پتانسیل خود را به حداکثر برسانید.

متاسفانه، به خاطر موارد فنی و عدم توجه به سئو تکنیکال ممکن است بدون اینکه حتی خودتان بدانید، محتوای تکراری یا Duplicate Content روی سایت خود داشته باشید و صفحات مختلف، محتوایی یکسان را نشان دهند. شاید این موضوع برای یک کاربر مهم نباشد، اما برای موتورهای جستجو مهم است. سئو تکنیکال یکی از مهم‌ترین بخش‌های بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) است که اغلب نادیده گرفته می‌شود، اما تأثیر چشمگیری بر روی رتبه‌بندی سایت‌ها در موتورهای جستجو دارد. اگرچه سئو محتوای سایت و لینک‌سازی خارجی از جمله عواملی هستند که بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند، سئو تکنیکال می‌تواند تفاوت بزرگی در نتایج جستجو ایجاد کند. این نوع سئو، مجموعه کارهایی است که برای بهینه سازی وب سایت جهت بهبود رتبه در موتورهای جستجو انجام می شود.

گوگل بات‌ها، بازوان موتورهای جستجو هستند که وظیفه خزش سایت شما را دارند. یک اصل مهم در اقدامات سئو تکنیکال آن است که موانع موجود از سر راه این ربات‌ها برداشته شده و خزش و ایندکس سایت را تسهیل کنند. همچنین شما می‌توانید با وضع یکسری قوانین در فایل ربات سایت یا متاتگ‌ (index) خود، خزش صفحات مختلف سایت را کنترل کنید. اما در مقابل اگر در سایت خود اشتباهات فنی جدی مرتکب شوید و از سئو تکنیکال استفاده نکنید، ممکن است برای شما گران تمام شود. بطور کلی، سئو فنی یا سئو تکنیکال مهم است؛ زیرا اساساً تضمین می­‌‌کند که وب سایت شما به راحتی قابل پیمایش است و عاری از هرگونه مشکل فنی است که مانع از درک و رتبه بندی آن توسط موتورهای جستجو می­‌شود. برای جذب ترافیک ارگانیک و تبدیل آن ترافیک به مشتری باید سئو فنی را پیاده سازی کنید.

اگر وبسایتی را که طراحی و بهینه سازی کرده‌اید و میخواهید مخاطبان خارجی داشته باشد، بهتر است از تگ hreflang استفاده و زبان مورد نظر را برای موتورهای جستجو مشخص کنید. نوشتن تگ hreflang به موتورهای جستجو کمک میکند تا راحت تر بفهمند، هدف سایت چه زبان و چه کشوری است تا به مخاطبان هدف شما نمایش دهند. رعایت اصول سئو تکنیکال در یک سایت به سرمایه‌گذاری اولیه بیشتری نسبت به تولید محتوا نیاز دارد. اما در دراز مدت سئو تکنیکال به اهمیت تولید محتوای منحصر به فرد و با کیفیت نیست. علاوه بر این، یک وب‌سایت واکنشگرا می‌تواند به کاهش نرخ پرش و افزایش تعامل، کمک کند که برای گوگل و کاربران بسیار ارزشمند است. همچنین، طراحی ریسپانسیو می‌تواند قابلیت خزیدن در وب‌سایت شما را با دسترسی راحت‌تر کراولرها و ایندکس کردن محتوای سایت شما بهبود بخشد.

برای اینکه بتوانید رتبه‌های اول نتایج جستجو را کسب کنید، بهینه سازی و سئو داخلی سایت کافی نیست؛ سئو تکنیکال یکی از مهم‌ترین بخش‌های سئو سایت است که نباید آن را فراموش کنید یا نادیده بگیرید. سئو تکنیکال به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های سئو می‌تواند بر روی عملکرد و رتبه‌بندی تمام صفحات سایت تاثیر مثبت بگذارد. ریدایرکت‌ها برای ارسال بازدیدکنندگان وب‌سایت از یک URL به URL دیگر استفاده می‌شوند که می‌تواند برای تجربه کاربر و بهینه سازی سایت، مفید باشد. بااین‌حال، اگر ریدایرکت به درستی تنظیم نشده باشد، می‌تواند مشکلاتی را برای کراولرها ایجاد کند. به عنوان مثال، اگر یک کراولر با چند ریدایرکت مواجه شود، جایی که یک URL به URL دیگر و سپس به URL سوم هدایت می‌شود، می‌تواند منجر به هدر رفتن بودجه خزش و کند شدن روند خزش شود.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری